Ledengroepen

Lid worden van de Antroposofische Vereniging doe je bewust. In de huidige tijd van individualisering worden mensen niet vanzelfsprekend lid van een vereniging. Zij laten zich steeds minder leiden door familie, kerk of overheid. Velen worden lid van de Antroposofische Vereniging omdat zij de antroposofie juist beleven in de ontmoeting met andere mensen. Door nieuwe ontmoetingen, gesprekken en gemeenschappelijke studie groeit het inzicht in de geestelijke wereld en in de betekenis van het menselijk leven op aarde.

Diverse activiteiten

In en vanuit de Antroposofische Vereniging vinden tal van activiteiten plaats. Er worden diverse cursussen en bijeenkomsten georganiseerd gericht op de scholing van het individu, bijvoorbeeld op het gebied van innerlijke oefeningen en meditatie. In ruim vijftig plaatsen komen leden regelmatig bij elkaar. Ook zijn er groepen rond een bepaald thema. Al deze activiteiten vallen onder de noemer:

Studiecentrum: openbare activiteiten met een gevarieerd programma, onder andere lezingen, en bijeenkomsten rond een bepaald thema.

Ledengroepen: plaatselijke samenkomsten van leden van de Antroposofische Vereniging, meestal wekelijks en vaak zeer verschillend ingericht (indien vermeld ook toegankelijk voor niet-leden). Tevens zijn er regionale of landelijke bijeenkomsten op regelmatige basis van jongerengroepen en themagroepen.

Esoterische cyclus: bijeenkomsten van de eerste klas van de Vrije Hogeschool voor Geesteswetenschap. Deelname kan worden aangevraagd bij de lector bij wie men de Esoterische cyclus wil volgen, in het algemeen nadat men twee jaar lid is van de Antroposofische Vereniging.

Een compleet en actueel overzicht van alle ledenactiviteiten is na te lezen in Motief, het ledenblad van de Antroposofische Vereniging, evenals op de website motief.online/ledengroepen