Artikelen over ‘De mens tussen onder- en bovennatuur’

Artikelen naar aanleiding van de Dag van de Hogeschool op 9 april 2016

Op 9 april vond voor de tweede keer de Dag van de Hogeschool plaats. Zo’n 120 deelnemers kwamen naar het Geert Groote College in Amsterdam om deze dag, die geheel in het teken stond van ‘De mens tussen onder- en bovennatuur’, mee te maken.

Rik ten Cate maakte beleefbaar hoe mensen met de moderne techniek een krachtige nieuwe wereld scheppen, die ‘onder’ de normaal ervaarbare wereld ligt. Door een aantal radio’s tegelijk aan te zetten, die alle op een andere zender stonden afgesteld, werd heel merkbaar wat er voortdurend allemaal aan straling om de deelnemers in de atmosfeer is. En in hen doorwerkt.

Derk Klein Bramel bracht de bovennatuur nabij aan de hand van de levensprocessen die de boer in de biologisch-dynamische landbouw verzorgt. Is bijvoorbeeld de mest in de gangbare landbouw een lastig bijproduct geworden, weggestopt in de gierkelder, op de biologisch-dynamische boerderij is de mest boven de grond en zichtbaar; de ‘ervaringen van het bedrijf’ worden er in verteerd en vruchtbaar gemaakt voor de toekomst.

Albert Vlug liet de deelnemers een korte meditatie doen, en liet zien, door bij enkele aanwezigen een druppeltje bloed af te tappen, welke harmoniserende werking daarvan uitging op het bloed. Alle aanwezigen beleefden het belang van zich te verbinden met de bovennatuur in hen en hoe die verbinding doorwerkt in de processen in het lichaam. Ook in de euritmie die zij met Irene Pouwelse deden, werd dat duidelijk.

Een belangrijk onderdeel waren de twaalf themagroepen, waarin inleiders vanuit hun specifieke deskundigheid het thema van de mens tussen onder- en bovennatuur belichtten.

Artikelen

De deelnemers kregen een bundel artikelen mee, waaraan een aantal medewerkers aan deze dag bijdroeg. Via deze link is een digitale versie van die bundel te downloaden: Brochure-Hogeschool.

Namens de medewerkers van de Hogeschool,
Auke van der Meij