Jaarthema 2017-2018: Licht en warmte voor de mensenziel

Jaarthema 2017-2018:
Licht en warmte voor de mensenziel

Wereldwijd wordt het werkjaar 2017-2018 in de Antroposofische Vereniging gewerkt aan het thema ‘Licht en warmte voor de mensenziel’.

Christiane Haid en Jaap Sijmons presenteren het ‘geest-herinneren’ uit de Grondsteenmeditatie als oefening in zelfkennis en wereldkennis op weg naar een sociaal werkzame geestzelfcultuur:

“In de Antroposofische Vereniging staan we voor de opgave om ons klaar te maken voor een gemeenschappelijk samenwerken. Het juist verzorgde herinneren kan ons openstellen voor een nieuwe samenwerking, ons bekwaam maken voor een nieuw ‘zonnekarma’ voorbij de grenzen van het oude, waardoor we pas voluit recht kunnen doen aan de opgave van een nieuwe cultuur van de menselijkheid.”

De terugblikoefening wordt verdiept tot jezelf-door-de-tijd-bewegen doordat de terugblik ook een wilsoefening is.

Het vertaalde artikel uit Anthroposophie weltweit met verwijzingen naar aanbevolen literatuur kan hier worden gedownload: Jaarthema 2017-2018.