Evenementen

• Minor antroposofie 22 jan 2019

Wil je met studenten uit andere vakgebieden werken aan gemeenschappelijke vragen en spiritualiteit een plek geven binnen je studie? Dan is de minor van Hogeschool Leiden iets voor jou! Deze omvat 20 studieweken en is bij positief resultaat goed voor 30 studiepunten.

Informatieavond op dinsdag 22 januari 2019 om 19.30 uur op Hogeschool Leiden. Kijk op www.hsleiden.nl/minor-antroposofie en meld je aan via cate.ten.r@hsleiden.nl.

• Driekoningenviering in Zwolle 22 jan 2019

Door de ledengroep Antroposofische Vereniging Regio Zwolle wordt vier keer per jaar een kunstzinnige ontmoetingsactiviteit georganiseerd.

Op dinsdag 22 januari wordt in dit kader Driekoningen gevierd. Madeleine de Vletter-Wulff verzorgt een inhoudelijke bijdrage en een workshop waarbij zij vanuit het spelelement, verbonden met beweging (bedrijfseuritmie) en dynamische oordeelvorming, werkt vanuit de vijf menselijke vermogens waarnemen, denken, voelen, willen, handelen. De viering zal muzikaal worden omlijst.

Naast Madeleine wordt medewerking verleend door George Ganzeboom, Lia Zandvliet, Imke Jelle van Dam en Anneke van Zanten. De avond, die een openbaar karakter heeft, wordt gehouden in Vrije School Michaël, Bachlaan 8 in Zwolle (vrij parkeren). De zaal is open vanaf 19.30 uur; het programma begint om 20.00 uur en eindigt om 22.00 uur. Na afloop wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd.

• Taalwerkplaats in Warnsveld 29 jan 2019

Wat heeft Rudolf Steiner over taal gezegd, en hoe maken we dat ervaarbaar en vruchtbaar in ons eigen leven? Vijf dinsdagavonden met Ernie Coenen en Frits Burger.

Uitgangspunt is een antroposofisch gerichte taalwetenschap.

Elke avond bestaat uit een beschouwelijk deel en een praktisch oefendeel. Onderwerpen die aan bod komen zijn: Rudolf Steiners Geesteswetenschappelijke taalbeschouwingen (GA 299), de kindertaalverwerving, de taalgeest (aan de hand van de Germaanse mythologie), het genezende woord (aan de hand van het Lukasevangelie) en de toekomst van taal. Bekijk evenement

• Vormgeven voorbij de techniek – Dieter Hammer 01 feb 2019

Op 1 februari 2019 spreekt Dieter Hammer in Leiden over transhumanisme vanuit geesteswetenschappelijk oogpunt.

Het transhumanisme, de nieuwste technologiegolf, beoogt de verbetering van de mens door technologie. Emeritus prof. Dr. Dieter Hammer bespreekt waarom het uiteindelijk om de vormgeving van ziel en geest gaat.

Het transhumanisme is de nieuwste technologiegolf die op ons afkomt. Het idee is de ‘verbetering’ van de mens met behulp van AI (Artificial Intelligence), Big Data, robotica, gentechnologie en nanotechnologie. Een gelukkig leven zonder lichamelijke beperkingen, verbeterde mentale en lichamelijke prestaties en uiteindelijk onsterfelijkheid glimmen aan de horizon. En dit alles zonder er moeite voor te moeten doen. Bekijk evenement

• Ode aan vitaliteit 02 feb 2019

Landelijke conferentie op zaterdag 2 februari 2019 in Amsterdam: aandacht voor veerkracht, energie en motivatie. Vitaliteit is vaak zo vanzelfsprekend, tot er opeens extreme vermoeidheid is of slaapstoornissen of concentratieproblemen of… vul maar in. Dan beseffen we hoe vitaliteit de basis is van ons leven. Zie voor nadere gegevens Ode aan vitaliteit. Bekijk evenement

• Concert ‘Duister, Licht’ 02 feb 2019

Twee concerten van het Valborgkoor met dirigent Árpád Schermann in het weekend van Maria Lichtmis. U hoort Europese en Russische koorwerken, waarin óf de duisternis óf het licht sterk naar voren komt. Met een compositie van Janneke Moes uit Zeist, die zelf vroeger in het Valborgkoor heeft gezongen.

2 februari 2019, 20.00 uur, Sionskerk, Zeist. 3 februari 2019, 15.30 uur, Oranjekerk, Amsterdam. Voorverkoop en bestellen e-tickets www.valborgkoor.nl/concertagenda.

Blijf via Motief.online op de hoogte van actuele berichten uit de antroposofische beweging en daarbuiten, blader door de evenementenkalender en bekijk de entree van Motief, het ledenblad van de AViN. Ook is op deze website een actueel overzicht te vinden van ledengroepen, studiecentra en bijeenkomsten van de esoterische cyclus.