Evenementen

• Menskundeweekend 2018 25 mei 2018

Op 25, 26 en 27 mei is het jaarlijkse menskundeweekend, bedoeld voor alle leerkrachten, pedagogen en opvoeders die zich willen verdiepen in de antroposofische menskunde. Dit jaar staat de elfde voordracht uit Algemene menskunde van Rudolf Steiner centraal. Aan dit weekend kan iedereen deelnemen. Het is niet nodig om de voordrachten te hebben bestudeerd, maar we gaan er wel vanuit dat die van 2 september 1919 van tevoren is gelezen. Op vrijdagavond bouwen we samen de inhoud van de voordracht op. Verder wordt deze gedurende het weekend door Marcel de Leuw al vertalend naar het Nederlands voorgelezen en behandeld. Bekijk evenement

• Menskundeweekend 2018 26 mei 2018

Op 25, 26 en 27 mei is het jaarlijkse menskundeweekend, bedoeld voor alle leerkrachten, pedagogen en opvoeders die zich willen verdiepen in de antroposofische menskunde. Dit jaar staat de elfde voordracht uit Algemene menskunde van Rudolf Steiner centraal. Aan dit weekend kan iedereen deelnemen. Het is niet nodig om de voordrachten te hebben bestudeerd, maar we gaan er wel vanuit dat die van 2 september 1919 van tevoren is gelezen. Op vrijdagavond bouwen we samen de inhoud van de voordracht op. Verder wordt deze gedurende het weekend door Marcel de Leuw al vertalend naar het Nederlands voorgelezen en behandeld. Bekijk evenement

• Achter de sluier van de Nieuwe Isis 26 mei 2018

Van Leegte naar Logos

Onze tijd spiegelt de Egyptische cultuurperiode waarin de godin Isis leidend was. De legende van de nieuwe Isis bevat nieuwe imaginaties die passen bij onze tijd. Waar kunnen wij haar nu herkennen en wat vraagt zij van ons? Om te begrijpen wat zich achter haar sluier, de sluier van de zintuiglijk waarneembare wereld afspeelt, moet een lange zoektocht worden afgelegd. Deze gaat over echtheid, zelfkennis, liefde en de weg van het hart. Het is de aloude weg van de Gnosis, maar nu in een nieuw licht: het licht van de bewustzijnsziel.

De conferentie vindt plaats in het Elisabeth Vreedehuis, Riouwstraat 1, Den Haag, op zaterdag 26 mei, 9.30-17.00 uur. Kosten: € 65, studenten en jongeren: € 35. U dient zich op te geven via het aanmeldformulier onderaan deze pagina. Bekijk evenement

• Meditatie- en scholingsdag op 26 mei in Driebergen 26 mei 2018

Steeds meer mensen mediteren. Of willen mediteren. Of beginnen met mediteren, maar bemerken dat er na vier weken toch ongemerkt de klad in komt.

De verhalen over mediteren zijn vaak jubelend, maar de praktijk is soms weerbarstig. Wat kun je doen om het boeiend te houden? Welke oefeningen gebruik je, en waartoe? Hoe gaan anderen ermee om? Hoe verhoudt zich de weg van de mindfulness zich tot de boeddhistische meditatie? En wat is de plaats van de antroposofische meditaties? Heb je een overzicht van de scholingsweg en wat je onderweg tegen kan komen? Bekijk evenement

• Euritmiedag op zaterdag 26 mei 26 mei 2018

We nodigen leden en belangstellenden uit voor een bijzondere euritmiedag op zaterdag 26 mei. Een afwisselende dag in een ontspannen sfeer waarin euritmie in het zonnetje wordt gezet. De dag wordt begeleid door Andrea Wellenstein (euritmietherapeut van Therapeuticum Aquamarijn). Met medewerking van Projectgroep Zutphen, een amateur euritmie-gezelschap uit Zutphen.

De bewegingskunst euritmie is in het leven geroepen door Rudolf Steiner, rond 1912. Ze is bekend als kunstvorm, als vak in het vrijeschoolonderwijs, en kent ook een therapievorm, de euritmietherapie.

Op deze dag kunt u nader kennismaken met en proeven van deze vormen van de euritmie. De ontstaansgeschiedenis komt aan bod, we gaan zelf euritmie doen (als u niet goed ter been bent, kan dat ook zittend) en er zal in de middag na een smaakvol lopend buffet een kleine euritmie-voorstelling zijn met demonstratie. Kortom: er meer over weten, zelf ervaren, en kijken naar euritmie!

Plaats: Parcivalschool, Zwanenbloemlaan 4, Arnhem-Zuid
    Tijd: 10.30 tot 15.00 uur; Richtprijs 15,- euro p.p.
    Opgave bij Mildred de Bock: 026-442 73 74 / mildred.de.bock@gmail.com

• Menskundeweekend 2018 27 mei 2018