default-header Jaarvergadering 2024 Antroposofische Vereniging in Nederland-Bijeenkomsten - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Jaarvergadering 2024 Antroposofische Vereniging in Nederland

18 mei 2024 10:00
Einddatum
18 mei 2024 16:30
Prijs per persoon
Vrijwillige bijdrage (richtbedrag € 15)

Algemene Ledenvergadering 2024 van de Antroposofische Vereniging in Nederland.

We nodigen u hierbij van harte uit voor de Algemene Ledenvergadering die op zaterdag 18 mei 2024 zal plaatsvinden van 10.00 tot 12.30 uur (enkel voor leden).

De zaterdagmiddag staat open voor introducés en zijn niet-leden ook van harte welkom om deel te nemen.

Het motto voor deze vergadering sluit aan bij het eeuwfeest dat we als vereniging in november vierden: Omdat wij het willen! Deze titel duidt – zoals in het gelijknamig jubileumboekje ook staat aangegeven – op de bereidheid om afstand en afgrond te overbruggen. Zoals 64 jaar geleden de gapende kloof tussen de twee Nederlandse verenigingen werd gedicht, zo is het aan ieder van ons om verschillen te overbruggen en er vruchtbaar mee om te gaan.

Het thema van deze vergadering is metamorfose: omvorming. Dit sluit aan bij het eeuwfeest van de Kerstbijeenkomst 1923 die de Antroposofische Vereniging een metamorfose bracht: zij werd een maximaal open en moderne vereniging gedragen door een optimaal spirituele verdieping in het hogeschoolwerk. Die metamorfose kon maar beperkt worden voltrokken; de hogeschool kon niet zoals beoogd worden opgebouwd. Na een eeuw kondigt zich de noodzaak van een nieuwe omvorming aan. Een omvorming die we nu – zonder een ingewijde leidsman – samen zullen moeten voltrekken.

Waar staan we nu? Waar willen we heen? Wat voor metamorfose is nodig? Hoe ontwikkelt de antroposofische geesteswetenschap zich verder? Welke vraag stelt de samenleving aan ons?

10.00 uur Opening. Over metamorfoseren
10.20 uur Afleggen verantwoording door het bestuur