default-header Zoeken naar een etherische techniek -Bijeenkomsten - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Zoeken naar een etherische techniek

Startdatum
07 juni 2024 19:45
Einddatum
08 juni 2024 15:30
Prijs per persoon
€20,00

Ben van Tilborg coördineert voor deze bijeenkomst de bijdragen van verschillende Nederlandse onderzoekers in het gebied van de zoektocht naar een etherische energiebron en techniek, die nu nog in de schoot van de toekomst liggen, maar waarop Rudolf Steiner duidelijk wijst. Naast Ben van Tilborg zullen mogelijk nog meer personen een bijdrage geven, allen uit een groep die zich al jaren bezighoudt met wat genoemd kan worden Stradertechniek. Wat aan bod kan komen is bijvoorbeeld: de historie van John Worrel Keely en zijn unieke uitvindingen (Theo Paijmans en Ben van Tilborg); de figuur van Strader in de mysteriedrama’s van Rudolf Steiner en het verband van het verschijnen van deze techniek met de menselijkheid in de sociale verhoudingen (Albert Vlug en Ben van Tilborg); de aanknopingspunten in de toneelmodellen, waarvan het hoofdapparaat als “relais” werd aangeduid; de afbakening van een etherische techniek tegenover het containerbegrip “free energy”, speciaal de afgrenzing jegens “Tesla-geïnspireerde, electro-magnetische techniek” en zogeheten “Schauberger-techniek” (Ben van Tilborg); de eigenlijke bron van te benutten etherische werkingen; mogelijkheden in de wiskunde, speciaal in de projectieve meetkunde, en voorstellingen omtrent het etherische (Bob Duin en Ben van Tilborg); de noodzaak om tot een andere theorie van atomen en kristalroosters te komen, waarvoor Rudolf Steiner eveneens aanwijzingen gaf (Ben van Tilborg). Zo mogelijk worden ook eenvoudige experimenten gedemonstreerd op het gebied van resonantie, geluid en muziek. Expliciet moet een eventuele verwachting terug gewezen worden, dat er al van een demonstratie van een Keely- of Strader-‘oerfenomeen’ sprake zou kunnen zijn of zelfs van iets dat ‘zou kunnen werken’. De medewerking en inbreng wordt gezocht bij Albert Vlug, Jonas van der Sloot, Bob Duin, Theo Paijmans en anderen. Tegen de tijd van de bijeenkomst zal het definitieve programma bekend zijn.

Ben van Tilborg (1957) studeerde sterrenkunde, natuurkunde en wiskunde in Leiden. Toen hij tegen het eind van zijn studie in 1981 de antroposofie vond, leek hem dat de opgaven tot omdenken en onderzoek dermate ingrijpend waren vergeleken met reguliere opvattingen in de exacte vakken, dat een wetenschappelijke carrière weinig zin zou hebben; nog afgezien van de vrijheid tot geheel eigen onderzoek. Aan de TU Delft leverde hij een bijdrage aan de opleiding van de eerste generatie informatica-ingenieurs. In die jaren volgde hij vanaf 1987 de opleiding sociale driegeleding. Aspecten van deze sociale perspectieven oefende hij onder andere jarenlang als penningmeester bij een vrije school en in organisatorisch werk voor stichting Sleipnir. Vanaf 1994 werkte hij internationaal in de automatisering als logistiek consultant en projectleider. Daarna bij het educatief museum het Museon en in het onderwijs als natuurkunde docent.

Leergangbijeenkomsten

De Natuurwetenschappelijke Sectie in Nederland organiseert al vele jaren bijeenkomsten die een soort leergang-karakter hebben, met presentatie en gesprek, vaak ook over de methodiek in verhouding tot de fenomenologie van Goethe. Ook dit seizoen wordt deze hoofdlijn voortgezet met zes bijeenkomsten met diverse thema’s.

De tijden en locatie zijn, tenzij anders aangegeven, 19.45-21.45 uur op vrijdag en 9.00-15.30 uur op zaterdag op Socrateslaan 24 te Zeist. De prijs is € 20 inclusief lunch, als richtbedrag (in overleg kan het minder zijn en natuurlijk mag het meer zijn). Het bedrag kan contant op de bijeenkomst worden overhandigd of vooraf overgemaakt naar bankrekenningnummer NL86 ABNA 043 49 49 728 tnv M.M.Matthijsen ovv leergang NWS en dan de datum.