default-header Energiek Pinksterfeest - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Energiek Pinksterfeest

01 juli, 2022

De geslaagde Michaëlviering in 2021 met jaarvergadering in Antropia te Driebergen smeekte om een vervolg. Dat kreeg die op de landelijke Pinsterviering 2022 met initiatievenmarkt in het eerste weekend van juni, met ingebedde jaarvergadering (ALV).

Tekst: Michel Gastkemper
Beeld: Luc Ambagts

De Algemene Ledenvergadering wordt traditioneel op de zaterdag voor Pinksteren gehouden, met voorafgaand op de vrijdagavond de herdenking van de gestorvenen. Dit keer zonder korte biografieën, alleen het voorlezen van de namen, want met bijna zestig overleden leden was daar niet genoeg tijd voor. Prachtige muziek van cello en piano, euritmie, spraakvorming van een meditatietekst en een kaarsje bij elke naam bood een passende omraming om in verbinding te kunnen komen met de gestorvenen. Juist hier blijkt hoe speciaal de Antroposofische Vereniging is, met niet alleen oog voor een brug slaan naar de wereld van de gestorvenen, maar ook middelen, anders dan alleen het zeggen. De volgende dag was eveneens opvallend dat steeds momenten tijdens de lange zittingen werden ingebouwd om iets bijna ritueels te doen. Om even niet alleen het hoofd aan te spreken, maar de hele mens, door zingen, bewegen op de plaats of korte gesprekjes met degenen naast je. De ALV was onderverdeeld in drieën: terugblik, waar we nu staan, en vooruitblik. Twee plenaire gesprekken werden hiervoor ingezet, maar de leden gingen pas echt los in de individuele gesprekjes, dan ontstond er een enthousiaste kakafonie. Plenair werd vooral individueel getuigenis afgelegd door relatief nieuwe leden van hun weg tot en band met de antroposofie.

Voorzitter en penningmeester vertolkten het bestuurlijke geluid. Pim Blomaard blikte terug en benadrukte dat cultuur scheppen een voorwaarde is voor het vruchtbaar samenleven in de vereniging. Door de verschillende opvattingen en meningen mee naar binnen te nemen, in het eigen innerlijk bij elkaar te brengen, en zo geen partijen te laten ontstaan. Reinoud van Bemmelen toonde via de cijfers dat de eigen wil van ieder individueel lid de vereniging pas echt laat ontstaan. Bijvoorbeeld in de contributie van € 30 en het vrije schenkdeel, waarbij de leden niet uit het oog mogen verliezen wat nodig is voor het geheel. Het bestuur wil geen verdeler van het geld zijn, maar inzicht bieden in wat mogelijk is voor ledeninitiatieven: die moeten eigen, vrije initiatieven kunnen zijn.

Vervolgens werd door de ledenvergadering aan het bestuur décharge verleend, expliciet in twee vormen: het algemeen bestuurlijke beleid en het specifieke financiële beleid. Voor de kascommissie werd Kees Middendorp herkozen voor een derde, verkorte termijn. Kandidaat-bestuurslid Anselma Remmers stelde zichzelf in een filmpje van tien minuten voor, aangezien ze op dat moment met haar klas in Zwitserland was, en werd bijna unaniem door de ledenvergadering gekozen. Afscheid werd genomen van Auke van der Meij als bestuurslid.

De middag was bestemd voor de initiatievenmarkt: het hele Iona-gebouw gonsde van de bedrijvigheid bij kramen, stands, presentaties en workshops. Plus uiteraard de vele ontmoetingen, gesprekken en gesprekjes: net als in september, het kon weer! Vooral de secties toonden hun activiteiten en resultaten, gunstig om kennis te maken met wat er in de Hogeschool gebeurt. Het weer was prima, de tuindeuren stonden wijd open, iedereen kon makkelijk het terras op, buitenlucht opsnuiven en van de zon genieten.

Het avondprogramma bood een lezing van Frans Lutters, een euritmievoorstelling van DeDae en het pinksterfeest buiten, compleet met linten, om met elkaar te vervlechten en zo een nieuw weefsel te vormen. Weldadig de ongekende beeldenrijkdom van wat Frans Lutters vertelde. Een verademing de jonge euritmiegroep DeDae, wat een nieuwe energie verspreiden die zes jonge mensen op het toneel! Het slotfeest buiten was zoals een slotfeest moet zijn: de beste stemming in de buitenlucht om het geheel van wat de Antroposofische Vereniging kan zijn te beleven.

Dit artikel verscheen in Motief 264 van juli-augustus 2022

Bekijk ook

Lievegoed_-_bijgesneden Energiek Pinksterfeest - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland
Lievegoed zal veerkracht moeten tonen
220px-Ita_Wegman_1899 Energiek Pinksterfeest - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland
Rehabilitatie van Elisabeth Vreede en Ita Wegman
Goetheanum Energiek Pinksterfeest - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland
Vereniging: bevragen en bewegen?