default-header Kies ik nog zelf of surf ik mee, doe ik wat ík wil?-Bijeenkomsten - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Kies ik nog zelf of surf ik mee, doe ik wat ík wil?

Startdatum
11 april 2024 20:00
Einddatum
11 april 2024 21:30
Prijs per persoon
Vrijwillige bijdrage

Kies ik nog zelf of surf ik mee, doe ik wat ík wil?

Een voordracht door Rik ten Cate over het maken van eigen keuzes, ook t.o.v. de digitale wereld

donderdag 11 april 20.00 uur, inloop vanaf 19.45 uur

We leven in een drukke, jachtige tijd. Het idee was dat de computer veel van onze werkzaamheden zou overnemen en ons meer tijd zou geven. Toch lijkt de digitale wereld ook veel tijd te nemen. Het zou gezond zijn af en toe even stil te staan om jezelf wat vragen te stellen. Zoals: leef ik of word ik geleefd? Doe ik wat ik wil en wil ik ook echt wat ik doe? Hoe neem ik zelf de regie in mijn leven en hoe houd ik die? Wat zijn de stoorzenders die me daarvan afhouden? Welke capaciteiten heb ik daarvoor nodig? De (social) media schreeuwen ons toe, maar wat daarin is wezenlijk? En werkelijk?

In deze voordracht onderzoeken we welke levensmotieven bij je horen, wat je richtsnoer kan zijn. En ook wat je daarvan afhoudt. Kan ikzelf bepalen hoe ver ik meega in de digitale wereld, hoe lang en hoe ver ik surf op het internet? Hoe en waar zet ik mijn wil in om regisseur van mijn eigen leven, mijn eigen handelen te zijn en te blijven? Misschien zijn dit wel hele existentiële vragen!

Deze voordracht is de derde in een serie van drie over de digitale wereld en (innerlijke) gezondheid.

Rik ten Cate is beeldhouwer, begeleidt leerkrachten, was vrijeschoolleraar en docent aan de lerarenopleiding. Geeft voordrachten in binnen- en buitenland over pedagogie, jeugd en kunst, geïnspireerd door de antroposofie.

Organisatie: Antroposofie NU

Plaats: Vrije School Michaël, Esther de Boer van Rijklaan 22-24, Bussum, een centrale plek in Het Gooi met voldoende parkeerruimte in de omgeving.

Een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld.