biodynamische-landbouw2 Landbouw - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Landbouw

Landbouwsectie

De Landbouwsectie richt zich op verdere ontwikkeling van de biodynamische landbouw, in nauwe samenwerking met de Biodynamische Vereniging en Stichting Demeter. De reeks lezingen die Rudolf Steiner in 1924 heeft verzorgd over de landbouw, de Landbouwcursus, vormt de basis voor een zoektocht naar een vorm van landbouw in samenhang met alles wat leeft. Biodynamische boerderijen zijn vaak levendige plekken waar mensen graag komen. Wie meer wil weten over biodynamische landbouw en voeding, deze beweging wil ondersteunen en/of activiteiten wil bezoeken om nader kennis te maken met boerderijen of achtergronden, kan kijken op de website van de Biodynamische Vereniging. Hier vind je ook informatie over alle feestelijkheden in 2024, het jaar dat het 100 jaar geleden is dat Rudolf Steiner de Landbouwcursus hield.

In Dynamisch Perspectief, het ledenblad van de Biodynamische Vereniging, verscheen in december 2023 een artikel over de zoektocht van de Landbouwsectie, Dieper begrip van levende landbouw en voeding. Klik hier om het artikel te lezen.

Bijeenkomsten van de Landbouwsectie

De Landbouwsectie bestaat uit 15 mensen die beroepsmatig (als boer, tuinder, imker, onderzoeker, tekstschrijver, bestuurder) verbonden zijn met de biodynamische landbouw. Zij zijn ook klassenlid van de Antroposofische Vereniging (dus lid van de Hogeschool) of voelen zich hiermee nauw verbonden.

Zij komen vier keer per jaar bij elkaar en wisselen uit hoe ieder van de deelnemers zelf bezig is met geesteswetenschappelijk onderzoek. Een impressie van dit werk is beschreven in de Motief van november 2022: lees hier het artikel De landbouw tot leven wekken. Het denken tot leven wekken. Hierin vertelt boer Tom Saat hoe hij ervaart dat zijn bedrijf een organisme vormt, dat des te sterker wordt als de organen op elkaar zijn afgestemd en elkaar versterken. Zo is elke teelt in de vruchtwisseling een orgaan, net als de mesthoop en de koeien. Het tot ontwikkeling brengen van een ‘levend landbouwbedrijf’ vraagt ook een andere manier van denken: levend denken. Imker Heleen van Elsacker vertelt in het artikel hoe ze af en toe een ‘seintje’ krijgt van de bijen, dankzij haar sterke verbondenheid met het wezen van de bijen. “Dit wezen spreekt in mij”, is haar beleving.

Internationaal

De Landbouwsectie is verbonden met de Landbouwsectie in Dornach, en is van daaruit onderdeel van een groot internationaal samenwerkingsverband met als taak:

• Het realiseren van aanknopingspunten en ontmoetingen voor mensen die een antroposofische geesteswetenschappelijke verdieping in relatie tot landbouw en voeding zoeken.
  • Het begrijpelijk maken van de verschillende achtergronden en verbanden die met de biologisch-dynamische landbouw samenhangen.

Twee keer per jaar komen enkele tientallen mensen vanuit de hele wereld (waarbij Tom Saat Nederland vertegenwoordigt) bij elkaar om te werken aan de werkstrategie en om de grote internationale Landbouwconferentie in Dornach te organiseren, die ieder jaar begin februari plaatsvindt. Aan deze conferentie, die overigens ook voor consumenten interessant is, nemen meestal zo’n 600 mensen vanuit de hele wereld deel.

Wie graag meer betrokken wil zijn bij de Landbouwsectie kan contact opnemen met coördinator Ellen Winkel, via via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..