default-header Liefde voor de Logos, begrijpen en beleven-Bijeenkomsten - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Liefde voor de Logos, begrijpen en beleven

Startdatum
13 april 2024 13:00
Einddatum
13 april 2024 17:30
Prijs per persoon
€40,00

De sectie voor Cultuurwetenschap en Belles Lettres viert het 100-jarig bestaan van de Vrije Hogeschool voor Geesteswetenschap met de uitgave van het boek: Het labyrint van de Logos, Het woord dat werkt door de wereld en met een conferentie over de Logos: Liefde voor de Logos, begrijpen en beleven.

Het boek bestaat uit een achttal artikelen over de werkzaamheid van de Logos. Een belangrijk werkveld van de Logos is de taal. Taal is het voertuig waarin nieuwe inzichten incarneren en om die reden is taal in deze bundel een kernthema geworden. Naast de taal komt de geschiedenis van het begrip Logos aan bod. Ook wordt onderzocht hoe we de Logos in onszelf op het spoor kunnen komen.
Acht leden van de sectie uit Nederland en België hebben samengewerkt om dit boek uit te geven en deze dag tot stand te brengen. Omdat de sectie het 100-jarig bestaan van de Hogeschool viert, krijgen de deelnemers aan de conferentie het boek cadeau.

Programma conferentie

12.45 uur: Inloop met koffie en thee
13.00 uur: Opening
Lezing over de Logos; Karel Post Uiterweer
Lezing over de Logos; Christine Gruwez
Tussendoor pauze, een theatrale verrassing en de recitatie van een gedicht
15.45 uur: Werkgroepen over thema’s uit het boek: Het Labyrint van de Logos, Het woord dat werkt door de wereld
17.15 uur: Afronding

Overzicht werkgroepen

Übe Geist erinnern; Karel Post-Uiterweer
Dit is de eerste oproep van de grondsteenspreuk. Ik begrijp het als de denkende ik-activiteit, die een beroep doet op de engelwerking in ons. Als historicus spreekt mij dat aan, als melanchool vind ik het moeilijk om me beeldend voor te stellen hoe mensen in andere culturen en met een ander bewustzijn leefden. Kan ik mij wezenlijk verplaatsen in de Egyptenaren die zich voegen in de rituele zang bij de piramidebouw als de priesters met hun schalmei de oproep tot de goden inzetten? Is de toegang tot de etherwereld en het ‘reizen in de tijd’ de enige weg om je echt te kunnen verplaatsen in die andere tijd?
Na een korte inleiding met daarin een voorbeeld zal er een groepsgesprek plaatsvinden over niet alledaagse ervaringen, die verwijzen naar een andere bewustzijnslaag.

Het gewaarworden van de logos in mij; Christine Gruwez
Een atelier met kleine, eenvoudige oefenstappen om de logos in jezelf op het spoor komen. Ruimte voor  gesprek en uitwisselen van ervaringen. De aandacht is hierbij de leermeester! Centraal staat het waarnemen van de kracht van de aandacht en de tweevoudige mogelijkheid ervan:
- De aandacht wordt vanuit de omgeving getrokken en bestemd. Dit gaat ten koste van de levenskrachten.
- Ik kan zelf richting geven aan de aandacht en deze bestemmen. Dit verfrist de levenskrachten.
Hoe kunnen we de spankracht van aandacht begrijpen en stromend te houden?

De kruisweg; Marieke Cooiman
In deze werkgroep zullen we samen toegang proberen te vinden tot de vraag hoe de kruisweg als beeld van lijden en opstanding samenhangt met het vinden van toegang tot de Logos. We zullen de zeven stadia van de kruisweg die Steiner in het Johannes evangelie en in Wegen naar Christus beschrijft, bespreken en verkennen aan de hand van schilderijen. Ook wordt ruimte gemaakt voor de vraag: kan ik de kruisweg ontdekken in mijn eigen leven en hoe heeft die weg mijn ontwikkeling ondersteund en richting gegeven?

De Logos ervaren; Frits Burger
Na een korte inleiding over mijn artikel Het wereldwoord vanuit het gezichtspunt van de gestorvenen, doen we enkele (Ik Ben-) oefeningen om de Logos aan den lijve te ervaren.

De taal als geboorteplaats; Wilbert Lambrechts
De natuurlijke taal is meer dan communiceren, tenminste als het opvat wordt als een gecodeerde boodschap (informatie) die tussen zender en ontvanger gaat. Hoe kunnen we — ook oefenend — begrip krijgen en onze ervaring verruimen voor dat meer dat in taal aanwezig is?

De zoektocht naar de Logos in de huidige tijd; Boudewijn van Sluijs
en het ontdekken van ons etherlichaam als alfabet, als het levende woord. 'De Logos in de wereld is een vraag. De mens is het antwoord’.
In deze werkgroep geven we aandacht aan het fenomeen van het etherlichaam als alfabet, mede door daarbij euritmie als leer van de menselijke beweging te betrekken.
In die zoektocht naar de Logos kan het gebeuren dat er in je ziel op een zeker moment een intieme Ik-ervaring plaatsvindt. Daarin komt op een subtiele manier het wezen van de Christus naar je toe als verwachting van een nieuwe vervulling en bedoeling van je Ik. Het is niet eenvoudig om daarvoor opmerkzaam te zijn. Want hij komt “als een dief in de nacht”. De Logos die met het Christuswezen verbonden is, begint zich voor jou vanaf dat moment, misschien aanvankelijk nog nauwelijks merkbaar, voor te doen als een werkzame kracht.
Als je van de subtiele aanwezigheid daarvan dan toch een vermoeden begint te krijgen, kan het gebeuren dat zich plotseling en onverwacht een geheel nieuw toekomstperspectief voor je opent, waardoor alles wat een vraag was geworden en in een los verband was komen te staan anders kan worden geïnterpreteerd en worden herzien.

Praktisch

Datum: 13 april 2024