Bestuurlijke verhoudingen AAG

Over de bestuurlijke verhoudingen in de Allgemeine Anthroposophische Gesellschaft (AAG) in Dornach heeft het Dornacher bestuur en de Goetheanum-leiding op 8 juni een brief geschreven, de derde aan alle leden, die we in volle omvang (in het  Duits en Engels) hier onder de aandacht brengen.

Het betreft de bestuurlijke verhoudingen, die bij de leden niet altijd duidelijk leven. In 2012 hebben het bestuur en de Goetheanum-leiding zich intern gebonden aan een werkafspraak, waarbij zij gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor het geheel van de algemene vereniging en het Goetheanum. Dat wil niet zeggen dat de gezamenlijke vergadering van beide organen steeds alle beslissingen nemen.

Vanuit deze gezamenlijke vergadering worden concrete mandaten aan mensen toebedeeld en na een bepaalde periode ook weer teruggenomen. Van tijd tot tijd wordt het geheel aan mandaten geëvalueerd en zo nodig herschikt. In juni 2018 was dat ook weer aan de orde, mede naar aanleiding van de laatste jaarvergadering van de AAG in maart.

Op 14 mei stuurde de Goetheanum-leiding haar tweede brief. Deze beschreef (eveneens in het Duits en Engels) vooral het proces om in juni tot besluiten te komen.

Blijf via Motief.online op de hoogte van actuele berichten uit de antroposofische beweging en daarbuiten, blader door de evenementenkalender en bekijk de entree van Motief, het ledenblad van de AViN. Ook is op deze website een actueel overzicht te vinden van ledengroepen, studiecentra en bijeenkomsten van de esoterische cyclus.