default-header Professionele euritmiebelichting theaterzaal Vreedehuis-Initiatieven - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Professionele euritmiebelichting theaterzaal Vreedehuis

Startdatum
01 maart 2026 10:00
Einddatum
01 maart 2027 16:30
Prijs per persoon
Vrijwillige donatie

Arthur Polderman, Florian Zirkzee e.a.

Euritmievoorstelling HD

de theaterzaal tijdens een euritmievoorstelling

Waarom: Een goede en welkome theaterzaal in het Vreedehuis creëren voor euritmie- en theatervoorstellingen
Hoe: 1) Bouwen van coulissen met zijlichten, 2) gordijnenstelsel verbeteren, 3) vervanging achtergronddoek
Wat: Streefbedrag € 10.500

Om te doneren aan dit iniatief: klik hier.

Voor het Vreedehuis in Den Haag zijn wij bezig met het verbeteren van de belichting voor euritmievoorstellingen. Het idee is om coulissen te maken met geïntegreerde zijlichten. Deze zijlichten zijn een enorme verbetering ten opzichte van de huidige belichting, omdat de euritmisten gelijkmatiger en genuanceerder belicht kunnen worden. Zo kunnen we voorstellingen met meer zeggingskracht realiseren door kunstzinnig adequatere stemmingswisselingen.

In de theaterbelichting vormt laag invallend zijlicht een veelgebruikte techniek die een extra dimensie toevoegt aan het lichtontwerp. Het wordt ook wel een ‘dance-wash’ genoemd. Het heeft als doel om de bewegingen, het gevoel en de visuele pracht van dansvoorstellingen te accentueren. Bij het juiste gebruik van de kleuren versterkt het de sfeer, waardoor de voorstelling gelaagdheid en diepgang krijgt. Het accentueert de gratie en de bewegingen van de euritmisten, het versterkt de golvende bewegingen van de sluiers en brengt een prachtige symfonie van licht en schaduwen tot stand.

De coulissen zorgen ervoor dat de euritmisten op en af kunnen zonder gezien te worden door het publiek. Dit zorgt ervoor dat de zaal in het Vreedehuis een echt euritmiepodium wordt. De coulissen zijn opvouwbaar en kunnen mee op tournee genomen worden, op deze manier kunnen we ook in andere zalen dezelfde lichtkwaliteit realiseren.

De zaal wordt ook veel gebruikt voor onder meer concerten, zangkoren, presentaties, als oefenruimte, voor voordrachten, de Esoterische Cyclus, voor bijeenkomsten en als vergaderzaal. Zowel voor activiteiten van de vereniging als voor de verhuur van de zaal.

Hoewel dit in eerste instantie een project is om de belichting voor de euritmie te verbeteren, willen wij ook deze multifunctionaliteit van de zaal verbeteren. Dit doen wij door het gordijnenstelsel aan te passen. Hierdoor wordt de aluminiumconstructie verborgen, krijgt de zaal weer daglicht van twee kanten en verliest daarbij niet de mogelijkheid om te verduisteren voor bijvoorbeeld een presentatie. De lichtblauwe en rode gordijnen kunnen achter een nieuw horizondoek verborgen worden tijdens voorstellingen of andere activiteiten.

Wij willen met dit project de zaal de uitstraling en functionaliteit van een echt theater geven en tevens aantrekkelijker maken voor andere activiteiten die daar plaatsvinden. Als u de euritmiebelichting en de beleving van de zaal wilt helpen verbeteren, neem dan deel aan dit project en help ons met een financiële bijdrage om het te realiseren.

Wij streven ernaar een totaalbedrag van € 10.500 op te halen. U kunt geld overmaken op NL07 TRIO 039 106 1232 ten name van de Antroposofische Vereniging in Nederland onder vermelding van ‘belichtingsproject Vreedehuis’. Of u kunt gebruik maken van de betaallink bovenaan.

Arthur Polderman, Florian Zirkzee e.a.