default-header Christus als Heer der Elementen in het Ierse christendom-Bijeenkomsten - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Christus als Heer der Elementen in het Ierse christendom

15 februari 2024 20:00
Einddatum
15 februari 2024 22:00
Prijs per persoon
€10,00

In de aanloop naar de Kerstbijeenkomst van 1923 en tijdens deze bijeenkomst zelf geeft Rudolf Steiner talrijke voordrachten over de voorchristelijke mysteriën en hun transformatie door het Christendom. Wat was de inhoud van deze mysteriën en waarom hechtte hij daar zoveel waarde aan dat hij de heroprichting van de Antroposofische Vereniging daarmee inleidde en begeleidde?

In het najaar van 2023 zijn wij in de eerste vier lezingen van deze reeks ingegaan op vier verschillende voorchristelijke mysteriestromingen.

In de volgende vier lezingen zullen wij ingaan op de ontwikkeling van de platonische en aristotelische filosofie uit de Griekse mysteriën en op de omvorming van de voorchristelijke culturen en religies door het mysterie van Golgotha. In de Middeleeuwen stromen deze verschillende vormen van Christendom samen met voorchristelijke spiritualiteit en filosofie in de Europese cultuur zoals deze opbloeit in de school van Chartres, de Arthur- en Graalstroming en de Rozenkruisers.

Na Pasen zal in een derde reeks van vier lezingen ingegaan worden op het streven van Rudolf Steiner om de verschillende mysteriestromingen te verenigen tijdens de Kerstbijeenkomst van 1923, op de inhoud van de Grondsteenspreuk en op de bouw van het Goetheanum.

Plato en de mysteriën van Eleusis
Jaap Sijmons – Vrijdag 2 februari 2024 om 20.00 uur

Christus als Heer der Elementen in het Ierse christendom
Erik Lemmens – Donderdag 15 februari 2024 om 20.00 uur

De kathedraal van Chartres en de Middeleeuwse scholingswegen
Pieter van der Ree – Vrijdag 1 maart 2024 om 20.00 uur

De Arthur- en Graalstroming in de School van Chartres
Frans Lutters – Donderdag 14 maart 2024 om 20.00 uur

Plaats: Alle lezingen vinden plaats in de Rafaëlkerk, Van Tetslaan 4 in Zeist
Aanvang: 20.00 uur, inloop vanaf 19.45 uur.
Kosten per avond: € 10,00 inclusief koffie en thee. Voor studenten: € 5,00