default-header Lezing Oude en Nieuwe Mysteriën op 24 november-Bijeenkomsten - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Lezing Oude en Nieuwe Mysteriën op 24 november

Startdatum
24 november 2023 20:00
Einddatum
24 november 2023 21:30
Prijs per persoon
€10,00

In de aanloop naar de Kerstbijeenkomst van 1923 en tijdens deze bijeenkomst zelf geeft Rudolf Steiner talrijke voordrachten over de voorchristelijke mysteriën en hun transformatie door het Christendom. Wat was de inhoud van deze mysteriën en waarom hechtte hij daar zoveel waarde aan dat hij de heroprichting van de Antroposofische Vereniging daarmee inleidde en begeleidde? Welke rol speelden deze mysteriën in de oude culturen en hoe komt hun inhoud tot uitdrukking in kunst en architectuur? Om de ontwikkeling van welke zielenkwaliteiten ging het in deze mysteriën en welke betekenis hebben ze nog voor onszelf en onze tijd?

In een aantal lezingen ondersteund door kunstzinnige oefeningen willen wij deze vragen komend najaar onderzoeken. Wij zullen ons daarbij richten op aspecten van de noordelijke, zuidelijke, oostelijke en westelijke mysteriën.

In het voorjaar van 2024 willen wij deze reeks voortzetten en kijken naar de transformatie van deze mysteriën door het Christendom en de poging van Rudolf Steiner om deze gescheiden stromen te verbinden in de Grondsteenspreuk voor de nieuwe Vereniging en in de Hogeschool voor Geesteswetenschap.

24 november: De geboorte van het ik in de noordelijke mysteriën – Frans en Ineke Lutters

8 december: Dood en opstanding in de Egyptische mysteriën – Jana Loose en Hilda Boersma

22 december: Artemis en de Logos-mysteriën van Efeze – Pieter van der Ree en Veronica van Ittersum

Plaats: Gemeentezaal van de Rafaëlkerk, Van Tetslaan 4 in Zeist
Aanvang: 20.00 uur, inloop vanaf 19.45 uur.
Kosten per avond: € 10,00 inclusief koffie en thee. Voor studenten: € 5,00