default-header Conferentie Pedagogie in crissituaties-Bijeenkomsten - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Conferentie Pedagogie in crissituaties

Startdatum
19 oktober 2024 10:00
Einddatum
19 oktober 2024 17:15
Prijs per persoon
€95,00

Pedagogie in crisissituaties

Oekraïne, Gaza, aardbeving in Turkije ... Of dichter bij huis: het tramincident in Utrecht, kinderen die na de corona-pandemie niet echt hun draai kunnen vinden.

Vaak wordt beweerd dat wij in deze tijd van de ene crisis in een volgende crisis terechtkomen. Van volwassenen wordt veel flexibiliteit verwacht; bij opgroeiende kinderen spelen crisissen vaak een andere rol: oorlog, natuurrampen, vluchtelingssituaties en ga zo maar door. Ingrijpende trauma’s kunnen een gezonde ontwikkeling verhinderen of bemoeilijken.

Hoe kunnen we kinderen begeleiden veerkrachtig en vredelievend te worden in een polariserende wereld?

Op 19 oktober is er een conferentie met Bernd Ruf en Barbara Schiller in Den Haag, georganiseerd door het Internationaal Hulpfonds voor Vrijescholen (IHF), de BVS-Schooladvies en de International Waldorf School The Hague. De Pedagogische Sectie is er ook bij betrokken.

Tijdens deze conferentie verdiepen we onze pedagogische uitgangspunten en leren we hoe we sociale processen binnen de school, in de klas kunnen verbeteren.

Overdag is een conferentie voor leraren, pedagogen en (school-)psychologen. Op de avond van deze dag  is er een openbare lezing van onze beide Duitse collega's in het Elisabeth Vreedehuis voor een ruimer publiek met als titel "Notfallpädagogik (crisispedagogie): is dit de pedagogie voor de toekomst?"

De bedoeling is dat deze vorm van pedagogie beter in de belangstelling raakt in Nederland, omdat er steeds meer vraag naar is. Een tweede doel is crowdfunding voor de hulpverlenende organisaties (IHF, stART en Notfallpädagogik). Daarom wordt er voor deze lezing geen entreeprijs gevraagd, maar wel een vrijwillige donatie.

10.00 uur:            Inloop
10.30 uur:            Lezing Bernd Ruf*
11.15 uur:            Praktische voorbeelden en oefeningen
12.00 uur:            Lezing Bernd Ruf
12.45 uur:            Lunch
13.15 uur:            Lezing Barbara Schiller*
14.00 uur:            Praktische voorbeelden en oefeningen
14.45 uur:            Korte pauze
15.00 uur:            Praktische voorbeelden en oefeningen
15.45 uur:            Korte pauze
16.00 uur:            Vragenronde
17.00 uur:            Oogst en afronding
17.15 uur:            Einde

's Avonds hebben we dan een lezing in het Elisabeth Vreedehuis. Die is bedoeld voor een algemener publiek en als fondsenwerving voor de hulporganisaties Parzivalzentrum, stART en IHF.

Avondlezing (voor geïnteresseerden, bedoeld als fondsenwerving): klik hier

Doelgroep = vrijeschoolleraren, pedagogen en psychologen (vooral van vrijescholen) in Nederland die interesse hebben in achtergronden en werkvormen van de zogenaamde trauma- en crisipedagogie. Verder: de medewerkers van het Internationaal Hulpfonds en International Waldorf School The Hague.

Biografisch

Bernd Ruf (* 1954) is al bijna zijn hele leven actief binnen de vrijeschoolbeweging. Als leerling bezocht hij de Freie Waldorfschule in Pforzheim. Hij studeerde geschiedenis en germanistiek; na zijn lerarenopleiding werd hij Waldorfleraar. Twintig jaar lang was hij als mentor en vakleerkracht verbonden aan de Freie Waldorschule Karlsruhe.

Vanaf 1987 was hij actief binnen het bestuur van de “Freunde der Waldorfpädagogik”. Deze organisatie groeide aanzienlijk gedurende meerdere decennia, zowel in Duitsland als daarbuiten. Na de val van de Berlijnse Muur kwamen er in de jaren 1990 steeds meer vragen vanuit Oost-Europa op deze organisatie af. Bernd Ruf nam de leiding van de afdeling Midden- en Oost-Europa op zich.

In 1994 nam hij namens de Freunde deel aan een internationale conferentie in Genève om de vrijeschoolpedagogiek in internationaal verband beter bekend te maken. Sinds die conferentie werkt hij samen met de UNESCO.

In 1999 was hij betrokken bij de oprichting van het Parzivalzentrum in Karlsruhe. Dit centrum verzorgt opleidingen voor “Sonderfallpädagogik”, voor kinderen met speciale behoeften en beperkingen. Vandaag de dag bestaat het Parzivalzentrum uit vijf scholen. Sinds 2006 is men hier ook begonnen met de zogenaamde “Notfallpädagogik”. In eerste instantie richtte men vooral de aandacht op kinderen met diep doorwerkende trauma’s; gaandeweg ontwikkelde zich ook een pedagogie voor crisissituaties (waarin trauma’s zich nog niet compleet ontwikkeld hebben) in binnen- en buitenland.

Naast zijn werk in Karlsruhe leidt Bernd overal in de wereld teams op die in crisissituaties ingezet kunnen worden, zoals in Libanon, na de aardbeving in Turkije (2023) of de branden op Hawaï.

Barbara Schiller is actief binnen de Duitse organisatie stART. Qua opleiding heeft zij een interdisciplinaire achtergrond. Pedagogie, therapeutisch en kunstzinnig werk in een multiculturele wereld is haar missie. Dat doet zij door mensen op te leiden en door in internationale crisissituaties hulp te bieden.

Sinds 2008 is zij in de hele wereld actief met haar organisatie stART in situaties waarin therapeutische noodhulp nodig is. Bijvoorbeeld in oorlogsgebieden, bij natuurrampen, pandemiën en in situaties waarin vluchtelingen met hun kinderen leven. Zij zet zich voor ontwikkelingswerk in samen met mensen die zich door de vrijeschoolpedagogie laten inspireren. Inclusie voor mensen met of zonder migratie-achtergrond in Europa en daarbuiten ziet zij als “werken vanuit de toekomst naar het nu-moment”.

Aanmelden: vanaf mei via de website van bvs-schooladvies.nl.

Locatie: De Vrijeschool Den Haag, Abbenbroekweg 7, Den Haag

Prijs € 95