default-header Bezinning op 100 jaar Kerstbijeenkomst-Bijeenkomsten - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Bezinning op 100 jaar Kerstbijeenkomst

18 november 2023 10:00
Einddatum
18 november 2023 21:00
Prijs per persoon

Bezinning op honderd jaar Kerstbijeenkomst

De inschrijving is gesloten.

--------------------------------------------------

Dit is het tweede van drie met elkaar samenhangende evenementen:
Viering van honderd jaar Antroposofische Vereniging in Nederland (17 november in Den Haag)
Bezinning op honderd jaar Kerstbijeenkomst (18 november in Driebergen)
Verdieping van honderd jaar Kerstbijeenkomst (5 en 6 januari in Driebergen)

Op zaterdag 18 november staan we stil bij wat velen noemen: de mysteriedaad van Rudolf Steiner. Tijdens de kerstbijeenkomst in 1923 opende hij een nieuwe toegang tot de scheppingsbron. Hij gaf de aanzet tot een christelijke vernieuwing van de mysteriën. Hij initieerde de hoogst actuele michaëlische inwijdingsweg. En deze weg is niet alleen een individuele weg maar juist ook een sociale weg. We zijn voor het realiseren van antroposofie in de wereld op elkaar aangewezen. En om dat mogelijk te maken, om elkaar daarbij vast te kunnen houden, schiep hij een bovenzin­nelijk houvast: de grondsteen.

Deze dag vindt plaats in cultuurcentrum Antropia in Driebergen, van 10.00 tot 21.00 uur, inclusief lunch en avondeten. Voor een gedetailleerd programma, klik hier. Aanmelding is noodzakelijk (zie hieronder). Wij vragen u om een vrijwillige bijdrage, met name ook voor de maaltijden. Richtbedrag € 50.

Het programma ziet er in het kort als volgt uit:

Euritmie:
Licht in de Grondsteenspreuk
De Grondsteenspreuk
De Michaël-Imaginatie
Aardedans

Voordrachten:
Peter Selg: De esoterische betekenis van de Kerstbijeenkomst.
Susan van Kempen: De vereniging als woning voor Antroposofia
Frans Lutters: Bernard Lievegoed en de Michaëlschool

Gespreksgroepen
Muziek

Bij uitgeverij Christofoor verschijnt de langverwachte biografie: Bernard Lievegoed, mens met een missie, geschreven door Frans Lutters.

De Antroposofische Vereniging viert dit eeuwfeest met het laten verschijnen van twee boeken:
Omdat wij het willen, honderd jaar antroposofie in Nederland, over ervaringen en initiatieven, toen en nu.
Waarom word je lid van de Antroposofische Vereniging? van Sergej Prokofieff

Het jubileumboek is te koop tijdens de evenementen, of te bestellen via www.antroposofischevereniging.nl/bestellen.