default-header De vernieuwde verenigingswebsite - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

De vernieuwde verenigingswebsite

03 juni, 2022

De vernieuwde verenigingswebsite is online! Nu volledig met beeld, terwijl de oude site geen enkel beeld had, alleen tekst. Ook is de website van Motief nu geïntegreerd in de website van de Antroposofische Vereniging en leidt geen onafhankelijk online bestaan meer, zoals vroeger.

Tekst: Michel Gastkemper

Wanneer je www.antroposofischevereniging.nl bezoekt, komt je sinds mei 2022 een zwerm vogels tegemoet. Die zwermen in vele, beweeglijke vormen door de lucht, als het ware het etherische weefsel en ook het kosmische karakter van de antroposofie uitdrukkend. Alleen: deze vereniging betreft een vereniging van mensen. Zouden daarom niet veel beter actieve mensen, verenigingsleden, getoond kunnen worden? Met die vraag hebben we zitten worstelen. Want we hebben zelf weinig geschikt beeld in huis dat hiervoor kan dienen. Toch is op deze website op iedere pagina beeld te zien, zo passend mogelijk uitgezocht. We zouden liever overal eigen beeld gebruiken, dan dat van anderen overnemen. Maar wat nu niet is, kan nog komen.

Ook al is de website online, hij is nooit af, maar blijft steeds in ontwikkeling. In de voorbereiding was het lastig te beoordelen wanneer de vernieuwing genoeg uitontwikkeld was en we eindelijk online konden gaan. Het hielp niet mee dat Emma Vink na de zomer van 2021 uitviel, zij had namelijk deze ontwikkeling onder haar hoede. Op basis van haar uitgangspunten zijn we verder gegaan en hebben we knopen doorgehakt, zoals het genoemde openingsbeeld, al is dat niet ideaal.

De website bestaat uit vijf pijlers: Vereniging, Antroposofie, Agenda, Hogeschool en Actueel. Elk onderwerp heeft een eigen overzichtspagina, met eronder de onderdelen daarvan. Bij Agenda staan onder Bijeenkomsten de aankondigingen van activiteiten die binnen en soms ook buiten verenigingsverband worden georganiseerd, bij voorkeur op landelijke schaal, met aanmeldings- en betaalmogelijkheid. De aankondigingen waren eerder het drukstbezochte onderdeel van de website van Motief, maar vallen nu dus direct onder de vereniging, wat veel logischer is. Ook andere verenigingsactiviteiten zijn onder Agenda te vinden, zoals websites van ledengroepen in den lande.

Motief zelf heeft een plek gekregen onder Actueel, omdat er elke maand weer een nieuwe Motief is met materiaal dat het verdient op de website te prijken. Bijvoorbeeld de rubriek Motief van... die Cisly Burcksen blijft verzorgen. Motief belicht... heeft hier eveneens zijn plaats, en ook andere onderdelen uit het blad kunnen tonen wat de vereniging doet. Niet alles is al klaar, sommige pagina’s moeten nog worden ingericht.

In Motief 254 van juli-augustus, het zomernummer van vorig jaar, deden we verslag dat we hiermee bezig waren. We noemden de noodzaak van interne verandering, vereenvoudiging, om van vier websites terug te gaan tot twee. Motief zoals gezegd geïntegreerd in de verenigingswebsite, terwijl de website van Antroposofie Inspireert (voorheen Antroposofie Magazine) verdwijnt en op zal gaan in de website www.antroposofie.nl, die Antroposofie in Nederland zal laten zien. Deze tweede website is momenteel in ontwikkeling en daardoor niet zichtbaar; op dit adres is voorlopig nog de oude website te vinden.

Een reden voor deze websites was ook de voortschrijdende techniek. In de digitale wereld gaan de ontwikkelingen snel, voordat je het weet heb je verouderde techniek waardoor websitebezoekers op nieuwe apparaten (smartphones, laptops, computers) niet goed hun weg meer kunnen vinden. De directe betaalmogelijkheid is zo’n vernieuwing die we eerder niet hadden. Of een doneerknop. Alle inhoud en informatie moet actueel zijn en up-to-date worden bijgehouden. Daartoe is de redactie uitgebreid en heeft Luc Ambagts Motief als hoofdtaak en ikzelf de websites.

Surft u zelf eens rustig rond op de verenigingswebsite om te ontdekken wat er nu allemaal te vinden is.

Dit artikel verscheen in Motief 263 van juni 2022

Bekijk ook

Lievegoed_-_bijgesneden De vernieuwde verenigingswebsite - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland
Lievegoed zal veerkracht moeten tonen
220px-Ita_Wegman_1899 De vernieuwde verenigingswebsite - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland
Rehabilitatie van Elisabeth Vreede en Ita Wegman
Goetheanum De vernieuwde verenigingswebsite - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland
Vereniging: bevragen en bewegen?