default-header Integrale huisartsengeneeskunde  - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Integrale huisartsengeneeskunde

02 december, 2022

In Arnhem werd op 8 september het sympo­sium “Integrale Huisartsengeneeskunde in de regio” gehouden ter gelegenheid van het afscheid van Hans van Vugt, die meer dan 35 jaar huisarts was in Therapeuticum Aquama­rijn. Voor zijn afscheid nodigde Hans van Vugt alle huisartsen van de regio Arnhem uit, als ook de regionale artsen en paramedici die met Integratieve Geneeskunde of Antroposofische Geneeskunde werken. Daarnaast waren alle collega’s uit het gezondheidscentrum en the­rapeuticum uitgenodigd. De achterliggende bedoeling was om de door velen uitgesproken behoefte aan een lokaal netwerk Integrale Geneeskunde vorm te geven.

In het Openluchtmuseum luisterden 100 deel­nemers na de inleiding door Hans naar de hoofdsprekers Ines von Rosenstiel, arts inte­gratieve geneeskunde in Ziekenhuis Rijnstate (kinderarts en oncologie), en Guus van der Bie, huisarts en docent universiteit Witten-Her­decke. Beiden hielden op eigen wijze een pleidooi voor de integrale benadering van de patiënt met aandacht voor de gezondmakende krachten van de mens.

Na de lunch kon men kiezen uit workshops over een aantal antroposofische therapie­ën, door een antroposofische consultatiebu­reau-arts, oogarts, of huisarts, over de maretak en het biografiewerk. Vanuit de integratieve kant was er inbreng over oncologie en leefstijl, acupunctuur, orthomoleculaire diëtisten, de integrale palliatieve zorg. Een rondleiding door de prachtige kruidentuin met geneeskrachtige planten, waaronder de maretak, bracht velen terug bij de oorsprong van geneesmiddelen.

Als kennismaking met zowel de antroposo­fische geneeskunst als met de integratieve geneeskunde was het een geslaagde dag. Voor het nieuwe netwerk Integratieve Geneeskun­de Arnhem hebben zich velen aangemeld. Een vervolg is gepland.

Hannie Bakker

Dit bericht verscheen in Motief 268 van december 2022-januari 2023

Bekijk ook

Lievegoed_-_bijgesneden Integrale huisartsengeneeskunde  - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland
Lievegoed zal veerkracht moeten tonen
220px-Ita_Wegman_1899 Integrale huisartsengeneeskunde  - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland
Rehabilitatie van Elisabeth Vreede en Ita Wegman
Goetheanum Integrale huisartsengeneeskunde  - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland
Vereniging: bevragen en bewegen?