default-header Motief 255, september 2021 - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Motief 255, september 2021

De mens waagt en Michaël weegt

Woensdag 29 september kunnen we Michaëlsdag met elkaar vieren; en wat mij betreft: intensief vieren! Op een vertrouwde locatie: Antropia bij station Driebergen-Zeist. In de vroege avond is er een (openbare) Michaëlsviering met inhoudelijke, kunstzinnige en creatieve elementen. Diezelfde dag hebben we in de ochtend een openbaar en open ontmoetingsmoment, een soort World Café: elkaar begroeten en ontmoeten. Iedereen is welkom en iedereen kan een thema of een initiatief inbrengen.

Je kunt vrijelijk rondlopen en koffie drinken, ergens aanschuiven, in gesprek gaan; en ook je eigen tafel inrichten, je streven delen, je punt maken en je hart luchten. Zo kunnen initiatieven verder groeien, bijvoorbeeld rondom de herdenking in 2023 van 100 jaar Kerstbijeenkomst. Daarmee laten we zien dat we een vereniging van en voor ondernemende & samenwerkende mensen zijn. Neem dan ook vooral (nieuwe) mensen mee!

In de middag houden we onze reguliere ledenvergadering waarin extra veel tijd is voor gesprek. Gesprek over de toekomst van de vereniging, over de impuls van de Kerstbijeenkomst, over de nieuwe contributie-opzet enzovoort. Een mooie gelegenheid om de dialogische houding te oefenen: het grote kernthema van de AViN.

Het grote kernthema? Jazeker! Bij de genoemde Kerstbijeenkomst gaat het naast de grondsteen van de liefde, het karmaonderzoek in dienst van samenwerking, de zelfkennis door de Esoterische cyclus en de missie van het individuele & spirituele denken in de wereldgeschiedenis niet in de laatste plaats ook om de houding, om de gezindheid (die Gesinnung) van antroposofen. Antroposofie is in haar wezen Leven. Door mijn mening slechts verstandelijk weer te geven (zoals ik hier doe), door anderen mijn mening op te dringen, ontneem ik haar dit leven: ik dood haar. De kunst is om woorden zo te gebruiken dat ik mij daarin als drievoudig wezen uitdruk (dus niet alleen verstandelijk) en dat in hun samenhang de geestelijke kracht werkzaam is.

Het verkondigen van een mening helpt de antroposofie niet, als ik niet oefen om mijn woorden in die geest en met die houding te kiezen. Laat anderen aan mij kunnen ervaren hoe antroposofie op levende wijze in mij doorwerkt.

De Michaëlstijd is de periode om te wagen juist dat te doen waarvoor je terugschrikt en waartoe je niet in staat bent. Ieder jaar in de herfst opent zich de duisternis van het onbekende. Daarmee om te gaan en daar in te gaan – hoe moeilijk is dat! Het vraagt erom dat we elkaar bemoedigen.

Pim Blomaard