default-header Motief 260, maart 2022 - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Motief 260, maart 2022

Van mens tot mens

Voordat Rudolf Steiner een esoterisch leraar werd, schroomde hij niet om met de meest verschillende en ‘vreemde’ mensen vriendschappelijk om te gaan. Van alcoholisten en anarchisten tot spiritisten en marxisten zo te zeggen. Ook in zijn theosofische en antroposofische tijd kon hij intensief samenwerken met de meest verschillende mensen, ook als ze bijvoorbeeld overtuigd katholiek waren, zoals Karl Schubert. Bij de heroprichting van de Antroposofische Vereniging in 1923 opende hij het lidmaatschap van de vereniging voor iedereen met oprechte interesse in antroposofie, hoe ze verder ook dachten of voelden of deden. De Vrije Hogeschool voor Geesteswetenschap moest tegenwicht bieden en een rots in de branding worden om deze volledige openheid te kunnen dragen.

Dat geeft mij de moed om mee te doen aan een experiment. Met een werkgroep van de AViN zijn we eerst in gesprek en daarna in een proces gekomen met mensen die overtuigd rozenkruiser of theosoof zijn. We vonden nog geen soefi of anderen bereid om mee te doen. Met 36 mensen hebben we een besloten conferentie gehad om elkaar te leren kennen, en ook elkaars ‘nieren te proeven’. De inhoudelijke verschillen zijn soms groot. Ook kun je historische redenen vinden om een bepaalde stroming af te wijzen.

Maar de mensen zelf blijken buitengewoon authentiek en interessant. Van mens tot mens is de ontmoeting verrijkend. En er is herkenning op het stuk van innerlijke ontwikkeling, geestelijke oriëntatie en een zinvol toekomstperspectief. Je leert jezelf en je eigen weg of stroming beter begrijpen – en ook waarderen – door onbevangen in te gaan op hoe een ander in het spirituele streven staat.

We gaan nu de stap wagen om die gedeelde geestelijke oriëntatie, met een positieve kijk op de mens, in een gezamenlijke conferentie vorm te geven. We organiseren het samen – zonder daarmee te willen zeggen dat we als stromingen hetzelfde zijn. En we staan open voor nog meer stromingen. Want we delen het besef van een maatschappelijke urgentie en verantwoordelijkheid. Er is behoefte aan een ander geluid, aan een spiritueel mensbeeld, aan een moreel kompas. Mensen willen daarover op een losse manier in gesprek komen, vragen delen en ervaringen uitwisselen. Daarom richten we een openbare gespreksruimte in waarin de ene mens de andere mens vanuit een innerlijk zoeken persoonlijk kan ontmoeten. Met veel gelegenheid om gezichtspunten te horen, stimulansen op te doen en perspectieven te leren kennen. Boven het eigen belang van stromingen uit. We gaan het proberen; we mikken op 3 september, in Antropia.

Pim Blomaard