default-header Motief 263, juni 2022 - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Motief 263, juni 2022

Bruiloft tussen hemel en aarde

We beleven de tijd van Pinksteren! In het hoogtij van groei en bloei voelt Pinksteren aan als een culminatie in de natuur, meer haast nog dan over 7 weken, wanneer we midzomer vieren. Pinksteren is het ‘bruiloftsfeest’: de bloei nodigt insecten uit, hun vereniging zal vrucht dragen in het najaar. Maar behalve in de natuur is Pinksteren het feest van de bruiloft tussen hemel en aarde, tussen geest en materie, het feest waarbij de Christusgeest neerdaalt als vuur op de discipelen, die daardoor zo konden spreken dat ze door allen gehoord en verstaan werden. In feite is het de opheffing van de Babylonische spraakverwarring, waar allen juist andere talen spraken en niet meer konden samenwerken.

Maar hoe is dat nu gesteld? Horen en verstaan wij elkaar? Kunnen we goed samenwerken, en zo een nieuwe cultuur helpen voortbrengen? Zijn we in staat de verwarring en verstrooiing te pareren, het onwaarachtige te herkennen, het wezenloze te laten voor wat het is? Hoe moeilijk…

Vanuit het bestuur in Dornach is er het voorstel gekomen dat we ons als thema voor het komend jaar hiermee bezighouden; naar wenselijkheid en mogelijkheden (‘nach Bedarf und Moglichkeiten’). De andere mens te zien, in zijn geestelijke hoedanigheid. De wereld te beleven, in haar geestelijke hoedanigheid, de andere mens te respecteren in haar/zijn geestelijk streven. Het zijn alle drie pinksteroproepen: de verbinding tussen geest en mens, geest en wereld, te erkennen en te respecteren, te eren. (Zie voor een uitgebreidere beschrijving van dit voorstel pag. 4.) In zijn voordracht Het werk van de engelen, op 9 oktober 1918 beschrijft Rudolf Steiner de absolute en dringend urgente noodzakelijkheid dit als mens te doen, elke dag weer. En in mijn optiek haakt Bernard Lievegoed hierop aan met zijn boek Over de redding van de ziel, 30 jaar geleden gepubliceerd. Daar werd door hem ook de nood van onze huidige tijd voorzien. Lievegoed roept op de samenwerking te herkennen en te koesteren tussen verschillende stromingen die het geestesstreven in hun vaandel dragen. Hij gaat uit van de grote wereldleiders Manoe, Christiaan Rosenkreutz en Rudolf Steiner.

Ik hoop dat ons het zien, beleven en respecteren in toenemende mate lukt, en wens allen daarmee een goede Pinkstertijd.

Rik ten Cate