default-header Motief 264, juli-augustus 2022 - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Motief 264, juli-augustus 2022

Luisteren naar de ander

Het is daags na de Algemene Ledenvergadering nu ik dit voorwoord schrijf. Het is Pinksteren. Een feest dat een oproep is aan de grote en de kleine wereld waarin wij nu leven; elke dag. Een feest dat gaat over gemeenschap-vormen maar niet zomaar een gemeenschap van gelijkgestemden waarmee je het vanzelfsprekend goed kunt vinden. Het gaat om enerzijds je eigenheid verdiepen, je bewustzijn van je mens-zijn versterken, je eigen (nog) diepere wil op het spoor komen. Een thema dat mij momenteel ook weer tot nieuwe stappen oproept, voorbij het vertrouwde en met het pijnlijke eerlijke aanzien van de innerlijke ‘shizzels’ (zoals mijn zoon dat noemt). En anderzijds gaat het om het zien van de (heel andere) anderen, het luisteren naar hun verhalen en meningen en idealen en die in jezelf opnemen en je laten verrijken daardoor. Dat laatste benoemde Pim Blomaard op de Algemene Ledenvergadering (ALV) als essentieel voor de dialoog en ook om de dialoog tussen al die vreemde gezichtspunten in je kleine wereld, in jezelf te voeren; een weg tot Christus. Ook noemde hij Steiners herhaalde uitspraak in de brieven aan de leden: de ‘Gesinnung’, de stemming waarin je bijeen bent, is existentieel.

Omdat niet alle Motieflezers bij de ALV waren noem ik nog een aantal andere – te bemijmeren – uitspraken vanuit de leden-gesprekken op de ALV die me troffen:

– Kan ik in een concrete, ook onverwachte, ontmoeting inluisteren wat de goede opening is?

– Zien we de bestaande werkgebieden en actuele initiatieven die onze samenleving (binnen- en buitenlands) vanuit antroposofie vernieuwen en leren we van hen?

– Maak van sociale driegeleding een beleidsspeerpunt en verbindend principe. Het betekent ook: wat kan ik doen voor de ander in plaats van voor mezelf?

– Zie waar er macht en vriendjespolitiek speelt en richt je op Christus als mystiek en kenbaar feit.

– Vergeet niet: ieder heeft een zeer, zeer persoonlijke verbinding met antroposofie.

– Alle grote idealen zijn mooi, maar het werkt om met je onvolmaaktheid initiatieven te nemen.

En uit een moment over open mind, open hart en open wil in een kleine groep:

– We kunnen door zelf open minded en open hartig te zijn iets in de wereld veranderen maar een open wil..., dat vraagt echt vertragen, al het bekende loslaten en waarnemend durven wachten op wat zich aandient.

Een pinkstervlam, een pinksterstem, een pinksterstemming misschien? Op de feestelijke en verwarmende ALV met initiatievenmarkt, inhoud, ontmoetingen, kunst en gezamenlijke maaltijden begon me te dagen: Pinksteren is net als verenigen een werkwoord; betekenisvol voor de kleine en de grote wereld.

Clarine Campagne