default-header Motief van Jara van Rooij  - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Motief van Jara van Rooij

Toegevoegde waarde voor plant, dier, mens en planeet

Het afgelopen jaar was Jara van Rooij (31) veel in de publiciteit. Samen met Gerjo Koskamp, met wie ze Boerderij Ruimzicht in het Gelderse Halle runt, stelde ze in de Boerentroonrede van 2023 dat natuur-inclusiever werken voor elke boer mogelijk is. Ook hun – zelfs voor de biodynamische landbouw – uitzonderlij­ke werkwijze waarbij de kalfjes bij hun moeder opgroeien, trok flink wat media-aandacht. “Uitdragen dat verandering voor ie­dereen mogelijk is, past bij onze overtuiging,” aldus Jara.

Tekst: Cisly Burcksen
Foto: Archief Jara van Rooij

Begin 2023 sprak ze samen met Gerjo Koskamp de Boerentroon­rede uit bij de start van de Biokennisweek en in de loop van het jaar vertelden Jara en Gerjo op radio en televisie over hun vernieuwende manier van werken. Bijzonder aan hun bedrijf is bijvoorbeeld de familiekudde, waarbij de kalfjes bij hun moeder kunnen opgroeien en moedermelk kunnen blijven drinken. Daar­voor wonnen ze afgelopen zomer de Koetjes en Kalfjes Cup van Wakker Dier. “Voor mijn twintigste had ik nog nooit een koe van dichtbij gezien,” vertelt Jara, die zonder boerenfamilie of antropo­sofische achtergrond terechtkwam in de biologisch-dynamische landbouw. Ze groeide op in Doetinchem en studeerde economie in Groningen. “Daar werd ik heel ongelukkig van,” herinnert ze zich. Ze raakte zo in de knoop met zichzelf dat ze stopte met haar studie en vrijwilligerswerk ging doen bij een biologisch melk­veebedrijf in Frankrijk. “Dat bedrijf had aspecten van de biody­namische landbouw, er liepen bijvoorbeeld koeien rond die hun hoorns mochten houden. Daar hoorde ik over Warmonderhof en terug in Nederland besloot ik die opleiding te gaan volgen.”

Dertig koeien

De lessen op Warmonderhof veranderden haar blik op de wereld: “Ik leerde kijken naar alle aspecten van de aarde. Daardoor voel je je deel van een geheel en probeer je voor alle onderdelen het juiste te doen. Ik merk dat dat echt effect heeft: als je je verbindt met bijvoorbeeld een koe, kun je beter voor haar zorgen. Ik vind het belangrijk om een koe een koe te laten zijn, en dat krijg je terug.” Via een stage kwam ze op Boerderij Ruimzicht terecht, waar ze na twee jaar in de vennootschap kwam. Dit bedrijf pro­beert alle processen zo te optimaliseren dat er zo min mogelijk impact op de aarde is. Alles doen ze zelf: van de productie van voer en stro tot het verwerken van de melk tot kaas. “We willen toegevoegde waarde bieden aan de aarde, mens, plant en dier,” legt Jara uit. “Zo’n systeem kán werken, maar het is wel een uit­daging. We hebben maar dertig koeien, dat is echt heel weinig. Maar op deze kleine schaal kunnen we laten zien dat het werkt. Natuurlijk levert dat maar weinig op als je kijkt naar de totale benodigde voedselproductie en daarom hopen we dat anderen onze manier van werken overnemen, zodat op meer plaatsen in het land lokale voedselproductie en -distributie ontstaat.” Op zo’n kleine schaal is alle regelgeving soms een obstakel: “Je moet natuurlijk een veilig product maken, maar de landbouw kent zoveel regels. Het is extra lastig omdat wij niet goed in een hokje passen. Voor de tien kilo kwark die we bij de start maakten moes­ten we hetzelfde aantal analyses doen als een groot bedrijf.”

Elkaar inspireren

Anderen informeren en enthousiasmeren hoort voor Jara echt bij haar werk. “Het is onderdeel van onze visie om dit zo veel mogelijk uit te dragen. En natuurlijk vinden we het zelf ook leuk om in de publiciteit te komen. We willen graag laten zien dat het ook anders kan dan in de gangbare landbouw. En ik merk dat het anderen inspireert, ook consumenten. Eén dag per week staan we met onze producten op de markt, daar hebben we een trou­we kring vaste klanten, die vaak ook even een praatje maken. We maken lange dagen, maar als je klanten spreekt die zo’n verbin­ding hebben met je producten, dan kun je met gemak weer door. Ik voel me daardoor gedragen.

Zie ook: boerderijruimzicht.nl

Dit artikel verscheen in Motief 279 van februari 2024

Bekijk ook het motief van

Motief van… Florian Bonte