default-header Motief van Hanne Ludwig-van Tricht - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Motief van Hanne Ludwig-van Tricht

Menswaardige kleding maken

In spiritueel geïnteresseerde kringen wordt mode vaak als iets oppervlakkigs gezien. Maar bij het werk van modeontwerpster en oud-vrijescholier Hanne Ludwig-van Tricht (41) is de antro­posofie verweven met elk aspect van het maakproces van haar ontwerpen. “Het ligt als een laag onder alles wat ik doe.”

Tekst: Cisly Burcksen
Beeld: Julia Grudda

Bij de term menswaardige kleding denk je aan goede arbeidsom­standigheden, eerlijke vergoeding voor de makers en duurzame productie. Maar voor Hanne Ludwig-van Tricht gaat het verder: “Het betekent ook dat jij je gedragen voelt door de kleding en je gesterkt voelt door bijvoorbeeld de kleur en het materiaal. Ver­gelijkbaar met een harnas: het geeft je kracht, maakt je sterk en verder hoef je niet meer erover na te denken. Dat geeft vrijheid.” Hanne werkt met natuurlijke materialen, maar bijvoorbeeld niet met zijde. “Het is prachtig, maar ook heel kwetsbaar. Zo mooi dat je daarin eigenlijk niet durft te leven. Ik gebruik stoffen die tegen een stootje kunnen, zoals wol, katoen en linnen. Niet voor niets werd daarvan vroeger werkkleding gemaakt.”

Lange aanloop

Sinds vorig jaar heeft ze haar eigen kledingmerk: VAN TRICHT. Daaraan ging een lange route vooraf: “Toen ik zeventien was wil­de ik dat eigenlijk al, maar ik zag ook de problematische kanten van de kledingindustrie. Daarom koos ik voor een studie Beeld­houwen aan de Alanus Hochschule,” vertelt ze. “Nadat ik me de eerste twee jaar had uitgeleefd op hout en steen, begon ik in het derde jaar draagbare sculpturen te maken en de ruimte rondom het menselijk lichaam te verkennen.” Dat wakkerde de oude vlam aan, dus na het afronden van deze studie volgde ze de opleiding Modevormgeving aan de AMD in Hamburg. Toch zou het nog jaren duren voor haar eigen collectie op de markt kwam. “Op de modeacademie had ik niet geleerd hoe ik een business moest opzetten. Via diverse banen in de modebranche leerde ik hoe het systeem werkt. Tegelijkertijd werd ik me ervan bewust wat ik anders wilde doen. Als accountmanager bij Floris van Bommel heb ik veel geleerd op commercieel gebied: wholesale, klantcontact verzorgen, onderhandelen,” vertelt Hanne. In 2024 moest Van Bommel het team verkleinen en afscheid van haar nemen. Ze koerste toen al richting haar eigen collectie. “Het was eigenlijk een groot geluk dat dit zo uitkwam. Een ww-uitkering gaf me de ruimte om alles te doen wat nodig was om de collectie in de wereld te zetten.”

Individuele klederdracht

Voor het ontwerp en de productie liet Hanne zich inspireren door klederdrachten en ambachtelijke tradities. “De zinvolle versierin­gen van klederdracht drukken iets uit van de mensen die deze kleding dragen, hun verbondenheid als lokale of regionale groep. Daarin herken ik de antroposofie,” legt ze uit. “Ik wil niet als een modepaus beslissen wat iedereen moet dragen, daarvoor zijn mensen veel te verschillend. Maar mijn kleding is te dragen als individuele klederdracht, die een zinvolle verbinding tussen bin­nen- en buitenwereld tot stand brengt.” De truien die ze ontwerpt, worden op kleine schaal gebreid in België en vervolgens geverfd in Zwitserland, door een vrouw die zelf verf maakt van planten. “Ik weet wie er betrokken zijn en liefde, toewijding en aandacht erin gestopt hebben. Dit hebben onze voorwerpen nodig, in deze tijd. Maar ... die oude ambachten gaan altijd gepaard met moder­ne vormgeving. Ik zou ook niet terug willen naar vroeger.”

In de vezels

De som der delen van deze productieketen resulteert in kleding­stukken waarin de antroposofie als het ware in de vezels zit. Het besef van een bovenzinnelijke wereld en de relatie die we als mens daarmee hebben, is verweven met Hanne’s werkwijze: “Als ik bijvoorbeeld door een bos loop, neem ik de vormen en tex­turen die daar zijn in me op. Dat verteer ik en dan komen ze in een bepaalde harmonie naar buiten in een ontwerp. In de plant­aardige verfstoffen ervaar ik de verbinding met de geestelijke wereld sterk: een plant groeit, wezens hebben daarop ingewerkt en mensen de inspiratie geschonken om ermee te gaan verven. Al deze lagen maken deel uit van het eindproduct.”

www.vantricht-fashion.com

Dit artikel verscheen in Motief 295 van september 2025

Bekijk ook het motief van

Motief van… Florian Bonte
Motief van… Jaap van Rijswijk
Motief van… Pauline ten Böhmer
Motief van… Felix de Bont
Motief van... Romy Rockx 
Motief van... Peter Evers
Motief van... Lot Bouwes
Motief van... Eveline Clignett
Motief van Susannah van Asch-Yasuda
Motief van Wouter Modderkolk
Motief van Theo Zimmermann
Motief van Antoon van Hooft
Motief van Gia van den Akker
Motief van Mariska Verhulst
Motief van Yoeri Boschma
Motief van Immanuel Baan
Motief van Myra Ida van der Veen
Motief van Eva van der Weij
Motief van Jurian Manche
Motief van Chiara Tinselboer
Motief van Miranda Teeuwen
Motief van Jos van der Marel
Motief van Marthy Hecker
Motief van Maaike Honig
Motief van Anna van der Want
Motief van Jorrit van Eeten
Motief van Laura Vink
Motief van Jara van Rooij
Motief van Arne Verbrugh en Joris Zee
Motief van Quirine van Trigt
Motief van Bram van den Esker
Motief van Merel Bolding
Motief van Walter van Groningen
Motief van Charlotte van Duijvenboden
Motief van Afke Hennus
Motief van Martin van der Meulen
Motief van Stefan Breuer
Motief van Ruth Keller
Motief van Maaike van Koert
Motief van Anjay Bansraj
Motief van Petra Rutgers
Motief van Louise Houweling
Motief van Hanne Ludwig-van Tricht