default-header Motief van Marthy Hecker - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Motief van Marthy Hecker

Bewegend bouwen aan de maatschappij

“Antroposofie gaat voor mij om aandacht. Voor jezelf, je mede­mens en de dingen om je heen. Zodra iets aandacht krijgt, wordt het wakker en kan er iets ontwikkelen. Als euritmist kan ik met mijn voorstellingen aandacht vragen voor belangrijke thema’s die spelen,” zegt Marthy Hecker (31). Hij is één van de vaste eurtmiedansers van het jonge gezelschap DeDae, dat met hun nieuwste voorstelling Aardedans aandacht vraagt voor de aarde.

Tekst: Cisly Burcksen
Beeld: De Schaapjesfabriek

Behalve dat hij letterlijk een podium kan geven aan urgente vraag­stukken of situaties, vindt hij het in beweging zijn een inspirerend element aan zijn werk. “Niet gedachteloos bewegen zoals wan­neer je fietst, maar écht in het moment zijn. Dan voel ik me zo verbonden met mezelf en met de wereld om me heen. Ik ervaar dan een kern, een heelheid die het leven zin geeft voor mij.”

Hoewel hij nu professioneel euritmist is, vond hij als kind de euritmielessen op de vrijeschool niet altijd even leuk. “Het ver­schilde per jaar. Op het hoogtepunt van mijn puberteit vond ik het minder, maar daarna werd het weer superleuk,” vertelt hij. Na de middelbare school wist hij zeker dat hij in elk geval zo min mogelijk tijd achter een bureau wilde doorbrengen, en begon hij achteraf bezien redelijk naïef aan de euritmieopleiding. “Het was heel fijn om de hele dag, vijf dagen per week, met je lichaam bezig te zijn,” herinnert hij zich.

Langzaamaan kreeg dat een diepere laag. “Ik kwam erachter dat je iets kunt vertellen met je lichaam; een intentie of een boodschap kunt overbrengen. Daarom koos ik voor euritmie als podiumkunst,” legt hij uit. Toch is ook het geven van lessen en workshops, zowel aan kinderen als volwassenen, een belangrijk deel van zijn werk. “Dat is vooral projectmatig, en ook heel leuk om te doen. Lesgeven aan pubers kan lastig zijn, maar als je ze aan weet te krijgen gaan ze er echt voor.”

Droom waarmaken

Na de euritmieopleiding in Leiden vertrok Marthy naar Duits­land om verder te studeren. Hij volgde een minor in Stutt­gart en studeerde daarna een jaar aan de Alanus Hochschule. Vervolgens reisde hij als euritmist de wereld over, onder ande­re met het Märchen Ensemble. “Weer terug in Duitsland heb ik samen met anderen een euritmiegroep opgericht, om m’n droom waar te maken en actuele thema’s in beweging te brengen.

Met Tanja Rudenko maakte ik toen de voorstelling Global Village over sociale media, speciaal voor jongeren en smartphonegebruikers. Elke scène werd gechoreografeerd door een andere choreograaf, en één van hen was Gia van den Akker. Zij was toen bezig met het opzetten van DeDae en vroeg me om bij dit nieuwe euritmie­gezelschap aan te sluiten.” DeDae wil, net als Marthy, voorstel­lingen maken om maatschappelijke thema’s voor het voetlicht te brengen. Hun nieuwste voorstelling Aardedans is daar een voorbeeld van.

Van bodemleven tot kosmos

“Tijdens het maken van Aardedans gingen we op bezoek bij BD-boeren om te zien hoe ze werken en kregen we uitleg van voormalig hoogleraar Jan-Diek van Mansvelt over het bodem­leven met al haar lagen, insecten en andere diertjes. In onze voorstelling dansen we de verbinding met de Aarde. Tussen de planeet met dat bodemleven en de mensen die erop leven, maar ook met de planten als lichtbrengers. Door hun fotosynthese geven de planten licht aan de aarde, en daarin zit weer de ver­binding met de kosmos,” legt hij uit.

Inmiddels woont Marthy weer in Nederland. De reden hiervoor was zijn aansluiting bij DeDae. Nadat hij dat besloten had, werd hij bovendien gevraagd om voor de opleiding Docent Dans/Euritmie in Leiden te komen werken. Hij hoopt met DeDae nog vele voorstellingen te kun­nen maken: “We hebben echt iets te vertellen en doen niet alleen maar euritmie omdat het mooi is. Ons doel is om zo, via het maken van kunst mee te bouwen aan de maatschappij.”

De voorstelling Aardedans is deze zomer en herfst te zien op verschillende locaties in Nederland. Kijk voor de speellijst op dedae.nl/agenda/ en mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor boekingen of andere vragen. De voorstelling ‘Global Village’ is te boeken via taama.art.

Dit artikel verscheen in Motief 274 van juli-augustus 2023

Bekijk ook het motief van

Motief van… Florian Bonte
Motief van… Jaap van Rijswijk