default-header Motief van Myra Ida van der Veen - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Motief van Myra Ida van der Veen

Liefde en vriendschap delen door muziek

Afgelopen herfst verscheen het eerste album van de band inneruu (met kleine letters). Wie een concert van deze band bezoekt, betreedt een nieuwe wereld waar niet alleen muziek, maar de ervaring voor alle zintuigen centraal staat. Multi-instrumentalist en oud-vrijescholier Myra-Ida van der Veen (21) is een van de bandleden. “We zijn altijd op zoek naar speelse manieren om het publiek bij onze muziek te betrekken.”

Tekst: Cisly Burcksen
Beeld: Lennard van der Valk

Ze zingt al haar hele leven, als driejarige zong ze al in een koor en van haar zevende tot haar vijftiende kreeg ze ook gitaarlessen. Daarna ontdekte ze de synthesizer en begon ze met het zelf maken van muziekinstrumenten. Haar vrijeschoolcarrière heeft volgens Myra-Ida een belangrijke bijdrage geleverd aan het uiten van haar creativiteit: “Op school was er veel ruimte om bezig te zijn met kunst en muziek, met je lichaam in de euritmielessen, met de periodeschriften... We leerden ons openstellen voor alles.”

Sinds 2021 maakt ze deel uit van inneruu, een band die akoestische instrumenten combineert met elektronica en melancholische zang. “Ik leerde de andere bandleden kennen op een festival in een lokale culturele broedplaats,” vertelt Myra-Ida. “We raakten in gesprek en het bleek dat zij op zoek waren naar een sound met interactieve instrumenten. Dat is precies wat ik wil ontwikkelen, dus we spraken af en gingen samen van alles uitproberen. Dat doen we eigenlijk nog steeds: geen concert is hetzelfde.”

Geluid en beweging

De instrumenten die ze maakt voor inneruu stimuleren de interactie tussen het publiek en de muzikanten, zodat je als bezoeker het gevoel krijgt samen met de band muziek te maken. “Bijvoorbeeld een grote bal die het publiek kan overgooien, waar dan geluiden uitkomen. Een ander instrument is een soort blok met spijkers erin. Of grote spijkerschilderijen waar bezoekers met hun telefoon op kunnen schijnen. Door de sensoren in het schilderij komen daar dan klanken uit waar de band weer overheen kan spelen.” Zo hebben bezoekers op een speelse manier echt invloed op wat ze tijdens een concert zullen beleven.

Haar inbreng in de band ligt in het verlengde van haar studie: Art Science, aan de kunstacademie en het conservatorium in Den Haag. “Het is een gecombineerde opleiding die in feite alle kunstdisciplines in zich heeft,” legt ze uit. “Op het conservatorium ben ik begonnen met mijn onderzoek naar het bouwen van instrumenten. Rondom mijn zelfgebouwde instrumenten ben ik performances gaan ontwikkelen met dans en lichaamsbeweging. De instrumenten bestaan uit elektronica die je lichaam volgt en dit dan omzet in geluid. Ik heb zo’n beetje mijn hele leven euritmie gehad, en in de euritmielessen werkten we ook met de connectie tussen geluid en beweging. Mijn interesse in interacties tussen lichaam en geluid komt daar deels vandaan.”

Samen creëren

“Ik maak omdat ik wil delen met anderen. Met mijn muziek kan ik liefde en vriendschap uitdragen, en kan er een verbinding ontstaan,” legt Myra-Ida uit. “Ook als we als band met elkaar iets maken, gaan we samen door een proces heen. Je vecht ervoor om iets tot stand te brengen. Dat geeft een extra laag aan het contact.”

Dat sluit voor haar ook weer aan bij een belangrijk inzicht dat de antroposofie haar bracht: “Het gaat om persoonlijke groei tussen de mensen. Ik heb geleerd om binnen een groep het individu te zien als iets sterks, wat ook weer kan bijdragen aan de groei van de groep als geheel.” Een ander element van de antroposofie dat belangrijk voor haar is, is het leven met de seizoenen. “Niet door bijvoorbeeld een seizoenstafel neer te zetten, maar meer innerlijk. Ik herken bijvoorbeeld de lente in mijn emoties en in de Michaëlstijd merk ik dat ik meer daadkracht ervaar.” Juist in drukke tijden heeft ze de meeste inspiratie: “Muziek maken is dan een rustmoment, in plaats van dat het moet. Ik kom dan makkelijk in een ‘flowstate’ waarin ik veel ideeën krijg. Die ga ik dan maar meteen uitwerken.”

Meer over de muziek en tourdata vind je op www.inneruu.com

Dit artikel verscheen in Motief 268 van december 2022-januari 2023

Bekijk ook het motief van

Motief van… Florian Bonte