default-header Motief van Yoeri Boschma - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Motief van Yoeri Boschma

Nieuwe levensbedding vinden

Vijf jaar geleden werd de Jeugdsectie officieel opgericht. Een verheugend feit dat begin juli wordt gevierd met de driedaagse zomerconferentie ‘Wereldwonderen – wat is antroposofie?’ Yoeri Boschma (28) is een van de enthousiaste jonge mensen die helpen deze lustrumviering te organiseren. Hij zit vol plannen en dromen, maar verliest de uiterlijke realiteit daarbij niet uit het oog.

Tekst en beeld: Cisly Burcksen

“Ik vraag me af wat ik mezelf wil zeggen met de dingen die ik doe. Als ik terugkijk op mijn levensloop en bepaalde gebeurtenissen daarin, denk ik: ‘dat kan toch niet voor niets zijn?’” legt Yoeri uit. Als vroegtijdig schoolverlater kwam hij rond zijn 16e te werken bij een supermarktketen. Hij werkte zich op naar een leidinggevende functie, maar merkte dat dat geen voldoening gaf. Uiteindelijk zegde hij zijn baan op en kwam na enkele omzwervingen langs onder meer vrijwilligerswerk en een baan in de particuliere woningbouw terecht bij de leefgemeenschap Ecolonie in de Franse Lage Vogezen. Daar werkte hij anderhalf jaar als geitenboer. “Ik wilde niet meer werken voor iets dat bijdraagt aan de uitputting van de aarde, zoals deze supermarktketen. Bij Ecolonie sloot het gemeenschapsleven weliswaar aan bij mijn waarden, maar ik merkte uiteindelijk dat dat niet voldoende voor me was. Het antwoord op mijn zoektocht zat ‘m niet in de uiterlijke natuur,” herinnert hij zich.

De hamvraag

Yoeri ging terug naar Nederland en kwam op Vlieland terecht, waar hij als fietstechnicus voor een fietsverhuurbedrijf aan de slag ging en voor het eerst een boek van Rudolf Steiner las. Kort daarop bezocht hij een bijeenkomst van de Reizende Leesgroep, met Jaap van de Weg. “De vraag ‘Waar vind ik weer iets geestelijks?’ was de hamvraag van die bijeenkomst. Om daar te zien hoe voor iemand het samenwerken met de geestelijke wereld tot een realiteit is geworden; dat was het begin van het inslaan van een nieuwe richting die niet om uiterlijkheden draait. Ik werd lid van de AViN en verhuisde naar Amersfoort vanwege de centrale ligging, zodat ik makkelijker naar dit soort bijeenkomsten kan gaan. Actief zijn binnen de jeugdsectie is een manier om me met de antroposofie te verbinden. Ik heb me aangesloten bij een leesgroep en ben vrijwilliger geworden bij de lustrumviering en de Michaeldagen.”

Anders studeren en samenleven

Eigenlijk zou ik nog dieper willen gaan,” zegt hij. “Ik zou wel een studiejaar basisantroposofie willen volgen, zoals het Goetheanum aanbiedt. Waarom bestaat zoiets niet in Nederland? Ik werk nu als fietsenmaker, maar ik vraag me wel eens af of ik niet toch van beroep zal veranderen. Als ik nu ’s avonds wil studeren, ben ik al suf van de luide radio in de werkplaats, de veelal inhoudsloze gesprekken en vieze dampen van ontvettingsmiddelen. Dat zou heel anders zijn als ik bijvoorbeeld in de buitenlucht zou werken. Toch moet je alert blijven, want we kunnen onze blik immers niet alleen maar naar boven richten. Je moet er ook rekening mee houden dat de uiterlijke wereld en de problemen die daarin spelen ook nog bestaan. Op het gebied van ecologie en klimaat bijvoorbeeld.”  Daarom blijft Yoeri dan ook betrokken bij Ecolonie. Idealiter zou hij half in Frankrijk en half in Nederland leven, maar dat stuit op praktische bezwaren; hij zou dan telkens opnieuw werk en woonruimte moeten zoeken. “Als je alsmaar dat soort praktische dingen moet regelen, kom je ook niet aan verdieping toe. Het is nog een hele uitdaging, deze twee werelden tot overeenstemming te brengen. Mijn droombeeld is om een vorm van samenleven te vinden of te creeren die erop gericht is om met elkaar, naast het wonen en werken, antroposofische inhouden te studeren en daarin samen te oefenen. Niet off-grid, maar juist in verbinding met de buitenwereld. Bijvoorbeeld als woongroep, om te beginnen. Mensen die zich aangesproken voelen door deze wens, hier meer over willen weten, of weten waar zo’n plek is, mogen zich bij mij melden als ze willen!”

Wil je in contact komen met Yoeri? Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Meer informatie over de lustrumviering op 1, 2 en 3 juli vind je op: www.jeugdsectie.org/event/wereldwonderen-zomerconferentie.

Dit artikel verscheen in Motief 263 van juni 2022

Bekijk ook het motief van

Motief van… Florian Bonte
Motief van… Jaap van Rijswijk